måndag 18 maj 2015

It´s the little things that makes life big

Denna helg har varit en utav de bättre helgerna på sistone. Fast jag kan heller inte klaga på de resultat jag har haft på sistone, både med Money, Micipsa och Quantos. Men jag håller på med en sport som lixsom många andra sporter, kräver att man har turen på sin sida för helt plötsligt vänder den. Där står man sedan och är förbannad över att inget går som det ska. Så känner jag denna sport tillräckligt bra så lär väl även min tur vända inom snar framtid, inget jag ser fram emot.

Men åter till ämnet angående denna fantastiska helg på Lugnet. Quantos fick följa med och gick en 120 både Fredag och Lördag. På Fredagen var klassen en A:0 som vi tog oss runt felfritt och slutade efter klassens slut på en 4:e plats. Detta var för mig helt osannolikt. Förväntade mig inte att hamna bland de 6 bästa, snarare att vi skulle lyckas knipa en utav de vita rosetterna i alla fall. Men icke sa nicke, eftersom att han inte har varit i min ägo speciellt länge samt att jag inte har gjort speciellt många 120 i mitt liv så satsar jag inte speciellt mycket. Dock har jag nu på sistone börjat gasa vilket har fungerat bra, och debuten på lugnet bland 90 starter gick som sagt över förväntan. Bra för självförtroendet! ;)

Quantos hursomhelst, var väldigt glad över att få tävla igen, och speciellt på en stor bana där man kunde springa fort(enligt honom). Han har inte tävlat sen Sundsvall, dock var det inte så länge sen. Inne på framhoppningen hoppade han riktigt bra, och skötte sig galant trots alla hästar överallt. Han tycker inte riktigt om när det kommer hästar för nära och nu hade dem obegränsat antal på framhoppningen, men det gick även det över förväntan!

Hade som plan att jag skulle galoppera runt inne på banan för att låta honom kolla runt, men den planen sprack direkt. Grabben hade andra planer, nya varvtider på banan kanske? Slutade med att jag fick "skritta" runt tills startsignalen kom. Dock lugnade han ner sig till det kontrollerade stadiet när vi började hoppa, och hela banan gick lysande! Hamnade visserligen lite nära på vissa hinder men så länge jag är med och lättar i handen så rycker han upp sina bakben, som oftast är dem han river med. För övrigt så var känslan på topp och han är verkligen lyhörd på minsta lilla, vilket är skönt. Krävs inte så många signaler för att få honom uppmärksam för mina hjälper.

Inför 120:n på Lördagen, som var en A:0/A:0, alltså två faser så hade han lyckats tagga ner en aning. Tusse hjälpte mig på framhoppningen och han hoppade fantastiskt även denna gång, behövdes dock väckas lite mer. Denna gången fungerade det att galoppera inne på banan utan att han fick frispel, duktig pålle! Startade och har var lika med på noterna denna klassen också. Kom lite fel in på 2:an så fick det lite långt fram till 3:an som låg på en linje, men förutom det var det inga problem någonstans. Allt flöt på väldigt bra måste jag säga.

Trodde att det skulle vara för bra för att vara sant att vara felfri två dagar i rad, men vi lyckades sätta en dubbelnolla med en hyfsad tid som räckte till en 7:e plats. Lördagen blev också en bra dag! Som plus i kanten så kom Madde till undsättning som fotograf och groom när inte pappa kunde följa med. Tack kära du!

Att denna häst blev min är fantastiskt. Vi passar så fruktansvärt bra tillsammans och han är som många av mina andra hästar som passerat, en Once-in-a-lifetime-horse. Älskar honom så fruktansvärt mycket även fast han kan ha sina dagar ibland där han är riktigt dryg, men vem har inte det? ;)

Lite(mycket) bilder från i helgen!

Foto: Melissa Lindholm
Foto: Madde Berglund
Foto: Maria Hedlund
Foto: Emmelie Wallen

Inga kommentarer: