fredag 3 juli 2015

Falsterbo Horse Show 2015

Har varit lite elak och höll inte vad jag lovade i mitt senaste inlägg, my bad. Tröttnade helt enkelt på att blogga (IGEN). Tycker det roliga är att fixa och trixa med utseendet och skriva något inlägg lite då och då men mer än så får mig att tappa lusten. En stor bedrift till det är när jag känner pressen att jag "måste" skriva, så ni får stå ut med att jag kanske lägger in något inlägg när jag har något att skriva om vilket jag inte kan garantera att det blir varje dag.

MEN som jag har lovat ganska många så ska jag uppdatera med text och bilder om Falsterbo. Jag och Quantos har nämligen kvalat till årets semifinaler i Krafft the tour of Amateurs som går nere på Falsterbos dressyrbana. Förhoppningsvis tar vi oss även till finalen som går på Onsdag inne på den stora internationella hopparenan!

Hursom är jag väldigt glad över att ha tagit mig ner till Falsterbo, och skulle det inte gå vägen så har jag i alla fall blivit en hel del erfarenheter rikare! Så just nu är vi påväg ner hela familjen inkl morfar, häst och all packning som under förväntan var mindre än vad vi planerat! ;)

Jag ska försöka ta så mycket bilder jag bara kan och lägga ut här på bloggen för att kunna visa er därhemma som är nyfikna över aktiviteten bakom kulisserna. Ska bli riktigt intressant eftersom att jag själv aldrig varit med om något liknande, så finns det massor att lära. Se och lär helt enkelt! ;)


Kan förklara lite hur och vad amatörtouren fungerar/går ut på eftersom att jag inte har något bättre för mig, ungefär 5 timmar kvar i bilen...

Man ska ha en svensk tävlingslicens och får inte startat i 1.45 eller högre eller inte blivit placerade i 1.40 eller högre. Det är öppet för alla hästar som är 7 år eller äldre. Man kvalar på alla regionala eller högre tävlingar i Sverige mellan utsatta datum på 1.20 - 1.25 klasser. Det är totalt 60 ekipage som kvalar samt de ekipage som har samma poäng som nr 60. Förutom dessa så kan dem dela ut 4 wildcard till 4 svenska ryttare och 4 wildcard till 4 utländska ryttare.

De tre ekipage som har haft bäst resultat under varje månad mars, april och maj är direktkvalade samt minst de 51 bästa enligt den rankinglista som finns på Falsterbo´s hemsida. Man kvalar efter placeringar där man får olika poäng för de olika placeringarna 1, 2, 3, 4, 5 samt från och med 6:e placering får man samma poäng. Resultaten måste man registers senast 3 dagar efter tävlingen och man kan endast registrera 2 resultat per tävling. Man kan inte samla poäng på stilhoppningar, bedömning A, Clear rounds, ryttartester, lagtävlingar eller avdelningsridningar.

Såhär ser det ut när man lagt in resultaten




Tack var det segern som kom i Gagnef sista dagen som resultaten kunde räknas blev jag kvalad. Hade inte klarat mig med en andra plats, så den första blågula rosetten kom inte mer än lägligt. Så nu får vi hålla alla tummar som går att flytet ska hålla i sig även denna vecka, trots den värme som ska vara. Dem hade tydligen utfärdat en klass 1 varning angående värmen på söndag. Nog gillar jag värme men vill kunna överleva också, Quantos också I think...

Som jag skrev tidigare så ska bloggen i alla fall vara aktiv fram till torsdag och sen får vi se hur intresserad jag är att fortsätta efter det.

Ni får ha det bra så länge! ;)

Inga kommentarer: