fredag 3 juli 2015

Falsterbo, we are here

Kl 3 anlände vi äntligen till Falsterbo! Resan har gått bra och Quantos skötte sig galant hela vägen. Han klarade värmen bra trots +29 i transporten, men vad gör inte lite blöta handdukar! ;) Lite tråkigt är dock att han är så fruktansvärt dålig på att dricka när han åker transport eller är ute på tävlingar. Enda gångerna som han kan tänka sig att dricka är när han står i box, och i detta fall är det tur att vi har box för har ingen lust att ha en pålle med värmeslag...

När vi kom fram gick vi och tog reda på vart han skulle få bo innan vi tog ut honom och pappa promenerade en sväng. Tur för oss med alla våra grejer, liksom alla andra så hade dem fyrhjulingar med släp som körde grejerna till boxarna, väldigt skönt just för att slippa släpa runt på skåpet, våra jättelådor fyllda med täcken och mat samt massvis med vasaloppssäckar från 1987 fullproppade med hö.

Quantos verkade väldigt nöjd med att äntligen komma in i en box och dessutom vara och visa upp sig på en tävlingsplats, vilket han fullständigt avgudar! Han fick lite mat och vatten innan det var dax att rida en sväng. Vi fick rida på framhoppningsbanan utanför dressyrarenan, under denna tid passade vi även på att prova sadel tillsammans med snälla Jenny från Equipe. Klart stjärnan också ska ha en egen sadel som dessutom är utprovad efter honom. Den nuvarande sadeln, Equipe Synergi är utprovad till Aristo, och eftersom att han var så pass bred över manken så är den sadeln vid och ligger väldigt bra på alla hästarna jag har haft. Då har jag dock haft en ogilvy-padd under som har format sig efter hur sadeln ligger på hästarna.

Själva ridningen gick över förväntan. Förväntade mig att han skulle vara skapligt stel efter att han stått på transport i 10h, men han var riktigt mjuk och smidig. Lyssnade på alla hjälper och signaler så det känns väldigt bra inför morgondagens första semifinal som är en 1.20 med två faser.

Första dagen avklarad och här är några bilder från idag. Vi har mest befunnit oss runt stallarna och framridningen så har inte hunnit utforska större områden idag. Vi gick in på mässområdet en sväng men eftersom att dem höll på att plocka iordning montrarna och ingen utav oss var speciellt kaxiga efter att ha varit vakna sedan kl 4 i morse så åkte vi och åt mat istället.

Nu har vi hittat till huset vi ska bo i och det är rena lyxhuset om jag får säga det själv, ligger mitt ute på åkrarna och är inte i närheten av vad man kan hitta i lilla Orsa... Tar några bilder när jag inte har något bättre för mig, men kan för tillfället bjuda på några bilder på utsikten från huset.
Nu gör jag som resten av familjen, drar ett täcke över huvudet och väntar på morgondagen. Jag och mamma åker härifrån ca kl 7 i morgon bitti för att rida Quantos en sväng och passa på att veterinärbesiktiga innan kl 9, då våran tid går ut.

Inga kommentarer: